مزارع Spice Plantations visit
مزارع Spice Plantations visit
آگوست 1, 2016
مقبره همایون الهام هند
آگوست 3, 2016

موزه ملی هند ( National Museum )

اشتراک گذاری

موزه ملی هند

موزه دهلی نو یکی از بزرگترین موزه های کشور هند است. در سال 1949 تاسیس شده است و مقالات بسیاری در مورد آن موجود می باشد. مدیریت موزه تحت نظارت وزارت فرهنگ و وزارت گردشگری دولت هند است و بودجه آن را تأمین می کنند. موزه ملی هند در گوشه ای از جان پات (Janpath) و خیابان آزاد مولانا (Maulana Azad) واقع شده است. حدود 200000 آثار هنری، از کشور هند و دیگر کشورها بیش از 5000 سال است که نگهداری می شود.

ریشه اصلی موزه ملی به زمستان سال 1947-1948 برمی گردد و از یک نمایشگاه هنری برای به نمایش گذاردن هنرهای  هند و آثار باستانی بود که در لندن برگزار شد. در پایان نمایشگاه لندن، موزه داران نمایشگاه تصمیم گرفتند برای نمایش همان مجموعه دست نخورده در هند اقدام نمایند و آثار باستانی را در نمایشگاهی به نمایش گذارند.

این نمایشگاه  هند در راشتراپاتی بهاوان (Rashtrapati Bhawan) در سال 1949 برگزار گردید و آنقدر موفق بود که آن ها را به تصمیمی برای تشکیل موزه ملی دائمی منجر کرد. در 15 آگوست سال 1949، موزه ملی به طور رسمی توسط فرماندار کل  هند، چاکرا وارتی راجاگوپالاچارنی (Chakravarti Rajagopalachari) افتتاح شد. در آن زمان، تصمیم گرفته شد که تا زمانی که یک مکان دائمی پیدا شود، موزه در همان راشتراپاتی بهاوان باقی بماند.

سنگ بنای ساختمان موزه در حال حاضر توسط جواهر لعل نهرو (Jawaharlal Nehru)، که در گذشته (1947-1964) نخست وزیر هند بوده است، گذاشته شده است، ساختمان به طور رسمی در 18 دسامبر سال 1960 برای عموم مردم افتتاح شد.

در موزه ملی کشور هند بخشی به عنوان موزه شناسی در سال 1983 ساخته شد که جنبه آموزشی داشت و از سال 1989 به بعد به یک دانشگاه تبدیل شده است. رشته حفاظت و موزه شناسی را می توان تا مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه این موزه ادامه داد.

در تور مسافرتی هند تنها زمانی که برای دیدن موزه ملی دهلی نمی توان رفت، رزو دوشنبه است که موزه بسته می باشد. اما دیدن از این موزه بزرگ در برنامه ریزی تور کشور هند قرار داده شده است.

 

موزه ملی هنر های هند

 

ساختار:

ساختمان موزه ملی  هند دارای 2 طبقه است که یک ساختمان مدور در اطراف آن استوار است.

در حال حاضر، بخش های مختلفی در موزه ملی وجود دارد:

  • دوران پیش از تاریخ باستان شناسی
  • باستان شناسی
  • نسخه های خطی
  • سکه شناسی و سنگ نبشته
  • نقاشی
  • اسلحه و زره
  • هنرهای تزئینی
  • آثار باستانی در آسیای مرکزی
  • هنر پیش کلمبیایی
  • جواهرات و اشیای قیمتی
  • مردم شناسی
  • تحصیلات
  • روابط عمومی
  • انتشار
  • حفاظت

 

آثار موجود در موزه ملی هند :

گالری هاراپا (Harappan Gallery):

موزه دارای آثار باستانی مختلف از تمدن هاراپا (Harappan) که به عنوان تمدن به عنوان تمدن دره سند یا  هند – ساراسواتی شناخته شده است. مجموعه کامل از این گالری نشان دهنده فن آوری های پیشرفته و شیوه زندگی پیچیده از مردم هاراپا است.

بسیاری از اشیاء موزه ملی از سوی باستان شناسی  هند دارای وام دائم (Permanent Loans) هستند. برجسته ترین این اشیاء سر کشیش، رقص دختر ساخته شده در برنز که متعلق به اوایل دوره هاراپا است، اسکلت از خاک بیرون کشیده شده در روستایی در راخی گرهی (Rakhigarhi) در ایالت هاریانا توسط باستان شناسان، تصاویر قرمز مایل به قهوهای از مادر الهه و سفال خشتی (رسی) می باشند. به غیر از این اشیاء، استخوان، عاج، سنگ صابون کنده کاری شده (سرشار از منیزیم)، سنگ های نیمه قیمتی، نقاشی سفال و جواهرات و اشیای قیمتی دیگر نیز می باشد.

بسیاری از مهر و موم هایی که در طول حفاری های متعدد کشف شده است، در این موزه ملی نگهداری می شوند. این مهر و موم احتمالا برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. تصاویری که روی این مهر و موم دیده می شوند، تصویر گاو، فیل، تک شاخ، ببر، تمساح و علامت های ناشناخته دیگر است. تصاویر حک شده بر روی مهر و موم ها نشان از تمدن بشری در هند است که در تعادل با تمدن های معاصر بین النهرین، مصر و چین می باشد.

اما در میان آثار باستانی موزه ملی کشور هند ، مهم ترین شیء ای که به چشم می آید، رقص دختر ی است که یک مجسمه برنزی 4.5 اینچ است. این مجسمه زیبا از موهنجودارو (Mohenjodaro – به معنای تپه مردگان نام پایتخت تمدن دره سند قبل از میلاد) کشف شد. نام رقص دختر توسط سر جان مارشال (Sir John Marshall) ابداع شد.

 

جواهرات موزه ملی هند

 

Maurya, Shunga and Satvahana Arts Gallery:

حفاظت از اشیاء ای که مربوط به 4 قرن پیش از میلاد تا 1 قرن پیش از میلاد است در این گالری از موزه قرار گرفته است. این اشیاء مربوط به سه سلسه حکومتی Mauryas، Shungas و Satvahanas می باشد.

در طول دوره Mauryan، و به ویژه در زمان سلطنت بزرگ امپراتور آشوکا (270-232 B.C.E.) ، نفوذ بودایی در مجسمه های موزه ملی هند قابل مشاهده شد. به دستور آشوکا مجسمه هایی ساخته شده که از تصویر حیواناتی همچون شیر در آن ها استفاده شده است که او نماد حکومت خود را چنین به نمایش می گذاشته است.

مجسمه های دوره Shunga در ابتدا برای تزئین گنبدها (بناهایی با معماری تپه ای شکل که معمولا آثاری از بودا هستند و یا در حفاظت بودا بوده اند و یا توسط معلمان بزرگ بودایی ساخته شده اند) استفاده می شدند که به تصویر کشیدن زندگی بودا و افسانه Jatakas است. در این دوره خدایان عموم مردم Yaksha، Yakshi شناخته می شدند و Salabhanjika چهره های رایج موجود در هنر Shunga هستند.

مجسمه های دیگر این گالری مربوط به دوره حکومت Satavahanas است که از یک قرن پیش از میلاد در دکن هند (فلات مثلثی در جنوب  هند) وجود داشته است. مجسمه های این دوره نشان از روایت داستان ها و خلاقیت های آشکاری است که با کیفیت بالا در این دوره ساخته شده است و شاهکارهای هنر بودایی را به خوبی به نمایش می گذارد.

Kushana Gallery:

این گالری مجموعه اشیاء هنری دوره کوشان (Kushan) را در برمی گیرد. بسیاری از این آثار هنری مربط به دانشگاه بزرگ هنری گندهارا و دانشکده ماتورا هنر بودند. مدرسه گندهارا تحت نفوذ پیکرنگاری یونانی بود و موضوعات آن عمدتا بودایی بودند. برجسته ترین اثر هنری در میان اشیاء سنگ شیست خاکستری است که 2 قرن قدمت دارد. آثار به دست آمده از این گندهارا و ماتورا نشان می دهد که موضوع اصلی گندهارا بودا و موضوع اصلی ماتورا بودیسم (Buddhism)، جینیسم (Jainism) و براهمانیسم (Brahmanism) بوده است.

مدرسه ماتورا هنرهای تم اصلی بودیسم، جینیسم و Brahmanism حال در حالی که هنر گندهارا در درجه اول از تم های بودایی بودند.

این دوره برای اولین بار بود که بودا در شکل فیزیکی نشان داده می شد. دیگر مجسمه های به دست آمده از این دوره، شامل کوبر (Kuber – خدای هندو)، مجسمه چاتاموخی شیولینگا (Chattramukhi Shivlinga)، بوداسف (Bodhisattva) و پلاک نذر جین (Jain votive plaques) می باشد.

Gupta Gallery:

همانطور که از نام آن پیداست، این گالری نمایشگاه آثار باستانی از سلسله گوپتا است. ماتورا و سارنات مراکز اصلی فعالیت هنری بودند. تحت حمایت حاکمان گوپتا، مجسمه هایی ساخته شد که نشان می دهد برای نمایش زیبایی هنری آن دوره به نسل های بعد و قرن آینده ساخته شده اند.

تحولات عمده ای در پیکرنگاری در طول این دوره صورت گرفت. مجسمه های به دست آمده با چهره ای زیبا، متناسب با ویژگی های روشن آن دوره به تصویر کشیده شده اند.

در ورودی این گارلی، دو مجسمه ساخته شده به رنگ قرمز مایل به قهوهای است که مجسمه های الهه گانگا (Ganga) و جمنا (Yamuna) هستند. الهه گانا بر وسیله حمل خود یعنی Makara ایستاده است؛ Makara تمساحی است دارای دم ماهی و در ظرفی پر آب. از سوی دیگر  از سوی دیگر، جمنا ایستاده بر یک لاک پشت که او نیز در ظرفی پر از آب قرار دارد. است. او دو الهه در ورودی گالری برای غرق شدن در رودخانه مقدس برای شست و شوی نفس قرار داه شده اند! دیر مجسمه های خدایان و الهه هندو نیز در این گالری دیده می شود. در امتداد بازدید در گالری اشیاء ای بدون تصویر دیده می شود که صحنه از حماسه رامایانا و مهابهاراتا کشور هند است.

Medieval Arts Gallery:

مجسمه های دوره قرون وسطی به دو دسته و در دو گالری مجزا تقسیم شده اند. دو اوایل قرون وسطی و اواخر قرون وسطی:

Early Medieval Artefacts:

این گالری مجسمه های مختلف از 7 تا قرن 10 قرون وسطی را در می گیرد. پس از سقوط امپراتوری گوپتا، شبه قاره هند تقسیم شد و با سلسله های مختلف در نقاط مختلف هند کنترل می شد مانند پالاس (Palas) در شرق، میتراکس (Maitrakas) در غرب، واردهانس (Vardhanas) و پراتی هارس (Pratiharas) در شمال و پالاواس (Pallavas)، چلاس (Cholas)، چالوکیاس (Chalukyas) در جنوب. کاهش کیفیت در آثار هنری این دوره نشان از تعداد محدود صنعتگران کارشناسی ارشد و تعداد زیادی ازمعابد در حال ساخت بوده است.

Late Medieval Artefacts:

این گالری مجسمه های مختلف از 10 تا قرن 13 قرون وسطی را در بر دارد. کشور هند در این دوره به تعدای از امیر نشین های مجزا تقسیم بندی شد. نایاکس () و هوسالس (Hoysalas) در جنوب، پاراماس (Paramars) و چندلس (Chandelas) در شمال، جاجپاتیس (Gajapatis) و سناس (Senas) در شرق و چاهمانس (Chahamanas) و چوانس (Chauhans) در غرب. آثار باستانی کشف شده در این دوره و جمع آوری شده در این گالری مجسمه های خدای خورشید، ساراسواتی و الهه موسیقی بر روی سنگ مرمر با کاری بسیار پیچیده و ظریف حک شدهاند که از روستایی با نام Pallu در راجستان کشف شده است.

Decorative Arts Gallery:

هنرهای تزئینی مربوط به طراحی و دکوراسیون اشیاء است، سفال، مبلمان، منسوجات، ظروف، مواد معدنی، جواهرات و اشیای قیمتی، در دسته هنرهای تزئینی گنجانده شده است. موزه ملی کشور هند هنرهای تزئنی را در دو بخش تقسیم بندی کرده است:

Decorative Arts Gallery 1:

این گالری سه مجموعه زیبا از عاج، جید (سنگ‌های قیمتی و تزئینی به رنگ سبز یشمی) و سرامیک را به نمایش می گذارد.

  • گروه عاج دارای چندین هندو و شخصیت های مذهبی مسیحی است.
  • بخش جید ویترین اشیاء با ارزش و قیمتی است.
  • در حالی که کاشی و سفال به رنگ آبی سفید در گروه سرامیک می باشد.

 

موزه ملی کشور هند

این گالری دارای دو تم جالب است: یکی تاج و تخت  هند و دیگری بازی و اوقات فراغتی که در گذشته مرسوم بوده است. موضوع تاج و تخت نشان دهنده تکامل صندلی قدرت است. از صندلی پایین تخت از دوران باستان بتا صندلی مسلح مدرن، داستان جالب سفر از تاج و تخت است. جواهرات و تاج و تخت پادشاه بنارس (Varanasi) یکی از بهترین مثال ها برای نشان دادن قدرت است.

بخش بازی نیز شامل: جغجغه (Rattles)، یو یو (Yo-Yo)، چاپر (Chaupar – شبیه به بازی منچ ایرانی) و بازی شبیه به مهره بازی یا ظطرنج با به نام Gamesman of Chess می شود.

Decorative Arts Gallery 2:

این گالری آثار باستانی از دوره پروتو (proto) تاریخی تا به امروز را نمایش می دهد. این گالری نمایشگاه مواد معدنی، جواهرات و اشیای قیمتی و اشیاء چوبی است. قابل توجه ترین اثر در میان اشیائ چوبی نمایش Vahana است. آثار نسل های مختلفی را تا به امروز می توان در این گالری تماشا کرد و طعم تنوع، کیفیت متفاوت را به خوبی چشید.

Miniature Paintings Gallery:

در این موزه بیش 17،000 نقاشی های مینیاتوری موجود است و مرکز حفاظت از میراث غنی از نقاشی مینیاتور  هند محسوب می شود. این نقاشی عمدتاً متعلق سبک مغولی، دکنی، هند مرکزی ، راجستانی، راهاری و بسیاری دیگر مربوط به سبک های سال 1000 م تا 1900 م. است. این نقاشی ها بر روی برگ نخل، پارچه، چوب، چرم، نسخ خطی نقاشی، پوشش چوب و تخته فشاری کشیده شده اند. موضوع عمده این مینیاتور هستند منظومه ها و افسانه های حماسی هستند، از جمله: رامایانا، مهابهاراتا، پورانا، کلیله و دمنه، ویشنو پورانا، شاهنامه و امثال آن که بسیار زیاد و متنوع می باشند.

Mughal Miniature Paintings:

نقاشی مینیاتور در دوران حکومت مغول رونق گرفت. امپراطور جهانگیر و شاه جهان کاربران بزرگ هنری بودند. در دادگاه های خود، نقاشان تم اعم از portraitures به landses، صحنه های durbar و اجتماعات برای آثار خود به تصویب رسید. سبک Deccani تلفیقی از اصطلاح Islaamic با سبک های هنر بومی و سنت های کلاسیک محلی با عناصر از فارسی و رنسانس در اروپا بود.

Central India Miniature Paintings:

نقاشی از مرکزی  هند عبارتند از:

Rajasthan Miniature Paintings:

مینیاتور راجستانی به طور عمده در موا، بوندی، کوتا، کیشن گار، جیپور، جدپور و بیکانر به رونق گرفت.

  • مینیاتور موا (Mewar) نشان دهنده موضوعات اساطیری هندو است.
  • مینیاتور بوندی (Bundi) و کوتا (Kota) نشان از ترکیبی بهتر است. تخصص مینیاتور کوتا شکار صحنه های فوق العاده است.
  • مینیاتور بیکانر (Bikaner) از دارای برتری زیاد در تداعی تصویر دارد.
  • برای به نصویر کشیدن بنی ثانی (Bani Thani) که یک هنرمند شاعر و خواننده در گیشن گار (Kishangarh) بوده است.

Pahari Miniature Paintings:

مدارس از پاهاری (Pahari) به طور عمده در باسلی (Basohli)، چمبا (Chamba)، گولر (Guler) و کانگرا (Kangra) رونق گرفت و در اواخر قرن 18 و اوایل 19 تحت حمایت مهاراجه قرار گرفت. کانگرا مرکز برجسته ترین برای سبک از پاهاری شد.

Buddhist Artefacts Gallery:

بخشی از هنر بودایی و آثار مقدس بودا در روستاهای پیپراوا (Piprahwa)، دیست (Distt)، سیدارات ناگار (Sidharth Nagar) در اوتار پرداش (Uttar Pradesh) که از مناطق قدیمی کشور هند بوده است، کشف و شناخته شد.

نمونه برجسته و ممتاز هنر بودایی از طریق نمایش سنگ، برنز، قرمز مایل به قهوهای، گچ، مجسمه های چوبی نشان داده شده است و بخشی از آن  نقاشی ها و کتیبه های نپال، تبت، آسیای مرکزی، میانمار، جاوا و کامبوج است که نشان دهنده سه شکل بودایی اصلی یعنی هینایانا، ماهایانا و وجرهیانه است. این اشیاء حس از خود گذشتگی، فداکاری و عشق به انسانیت را تحریک می کنند.

 

 

Evolution of Indian Scripts & Coins Gallery:

در این گالری، روایت داستان های فوق العاده از توسعه دست خط های مختلف  هند و سکه ها وجود دارد.

Manuscripts Gallery:

مجموعه ای از نسخه های خطی با زبان و حروف الفبای مختلف در این گالری پوشش داده شده است که بر روی پوست کاغذ، پوست درخت توس، برگ درخت خرما، پارچه، کاغذ و فلزات نوشته شده است. تمام نسخه های خطی مذاهب و فرقه های مختلف تور کشور هند از قرن 7 تا 19 در این گالری جمع اوری و به نمایش گذاشته شده است. نسخه های خطی نشان از تاریخ و قدمت  هند و اعتبار اصالت این کشور است.

Coins Gallery:

گالری سکه موزه دهلی نو به شیوه ای مبتکرانه و خلاقانه تنظیم شده است. از صدف یا خر مهره (Cowries) شروع می شود و تا کارت های اعتباری ادامه دارد. تاریخ سکه های جمع آوری شده در این گالری از قرن 6 تا قرن 21 است که در نشان دهنده روش ها و تکنیک های مختلف در تولید از سکه دخیل بوده است. این سکه ها منبع غنی و معتبر از اطلاعات در مورد جنبه های متفرقه باستان، قرون وسطی و تاریخ  هند مدرن است.

Central Asian Gallery:

این گالری شامل مجموعه ای بزرگ از نقاشی های دیواری، بنر ابریشمی مصور، مجسمه ها در چوب، گچ و قرمز مایل به قهوه ای، سکه، ظروف و سفال، چرم، فیبر، اقلام گرانبها همچون طلا و نقره، اسناد مذهبی و غیر مذهبی (سکولار) است. این مجموعه حاصل تلاش و کاوش های باستان شناس معروف قرن 20ام، سر اورل اشتاین (Sir Aurel Stein) است. برای جمع آوری این آثار با ارزش، بیش از 100 شهرستان باستانی در طول سه سفر توسط او بازدید شد (1900 تا 1901، 1906 تا 1908 و 1913 تا 1916).

 

Tanjore & Mysore Paintings Gallery:

این گالری، نمایشگاه نقاشی از دو مدرسه معروف  هند جنوبیی تانجور (Tanjore) و میسور (Mysore) است. موضوع این نقاشی ها اسطوره شناسی، داستان های حماسی، خدایان و الهه های مختلف معابد  هند می باشد.

Textiles Gallery:

این گالری، نمایشگاه مجموعه ای از منسوجات سنتی هند از پس از دوره مغول است. پنبه، ابریشم و پارچه پشمی که دوخته یا بافته شده، چاپ، رنگ شده به نمایش گذاشته شده است.

اتاق سلطنتی در این گالری وجود دارد که با استفاده از پارچه در سبکب شاهانه تزئین شده است. کف اتاق با فرشابریشم و سقف آن با دیوار پوش پارچه ای پوشش داده شده است. پوشش بالش بسیار دقیق ظریف کاری و زردوزی شده است.

Pre-Columbian & Western Arts Gallery:

مجموعه ای از این گالری عمدتا توسط خانم و آقای Nasli Heeramaneck از نیویورک در سال 1966 اهدا شد. این مجموعه  در ابتدا توسط کریستف کلمب (Christopher Columbus – دریانوردی که قاره امریکا را کشف کرد) در شمال و جنوب آمریکا کشف شد. از جمله اشیاء مربوط به مکزیک، پرو، مایا، اینکا، ساحل شمال غرب امریکا، پاناما، کاستاریکا و السالوادور می باشند.

Tribal Lifestyle of North East India Gallery:

این گالری به ایالات شمال شرق  هند اختصاص یافته است. ایالات هشت نفره در شمال شرق که به نام ایالت هفت خواهر و یک برادر نام ذاری شده است. ایالات هشت دارای یک ثروت بزرگ از صنایع دستی فرهنگی، هنرهای نمایشی و سنت منحصر به فرد است. این گالری، نمایشگاه آثار باستانی سنتی مانند لباس، پوشاک، زیور آلات، نقاشی، سبد، کنده کاری چوب، کالا و وسایل تژئینی شخصی از گروه های مختلف قبیله ای است.

Sharan Rani Bakliwal Musical Instruments Gallery:

این مجموعه ابزار موسیقی را نشان می دهد که توسط پادامشری (Padamshree)، خانم شاران رانی باک لیوال (Sharan Rani Backliwal) و استاد انجمن ملی روابط فرهنگی  هند (Amjad Ali Khan) اهدا شده است. این مجموعه را آلات موسیقی مرسوم در قبایل هندی، و ابزارهای موسیقی محلی و گروه های سنتی و کلاسیک تشکیل می دهند. همچنین در گالری چند سازه غربی منعلق به 19 قرن وجود دارد. این مجموعه به سه بخش مانند ابزار بادی، زهی ها و ملودی تقسیم شده است.

Wood Carving Gallery:

این گالری منبت کاری شده است، که نه تنها نشان دهنده آثار باستانی  هند است بلکه نمایشگاه این اثر در نپال، هند مرکزی و تبت نیز می باشد. یک نگاه اجمالی به این گالری نشان از سنت کنده کاری چوب در هند دارد که عمدتاً متعلق به قرن 17 تا قرن 19 است و شامل سبک های مختلف از کنده کاری چوب از راجستان، گجرات، اوریسا و جنوب  هند می باشد.

 

Arms and Armour Gallery:

این گالری نمایشگاه سلاح از عصر حجر تا عصر مدرن است. این مجموعه شامل سلاح های لبه تیز (مانند چاقو و نیزه)، پرتابه (موشک)، سلاح های تشریفاتی، ابزار ایجاد آتش، زره برای مردان و حیوانات، لوازم جانبی جنگ و لوازم زینتی مرتبط با آن و سلاح حهای متنوع جنگی دیگر است.

Tradition, Art and Continuity:

این گالری با بیش از 200 اشیاء جغرافیایی و اجتماعی ، در تاریخ 6 فوریه 2014 به موزه اضافه شدند که اشیاء مختلفی را نمایش می دهند یک تخت روان از جامعه سنت هال (Santhal community)، نقاشی غرب بنگال، منسوجات و مجسمه های برنز از باستار، و آثار قرمز مایل به قهوه ای و سبد می باشند.

Auditorium:

این گالری به عنوان نماینده غنی از هنر از بخش های مختلف از  هند است. در کنار گالری های دیگر موزه ملی دهلی نو یک سالن اجتماعات با ظرفیت 250 نفر وجو دارد که در آن فیلم کوتاه جهت معرفی موزه و گالری های متعدد به همراه مجموعه های موزه به شکل منظم نمایش داده می شود. فیلم هنر، تاریخ و میراث فرهنگی را نیز نشان می دهد.

 

دوستانی که تمایل دارند در تور هند نوروز 96 ثبت نام کنند میتوانند با شمارره تلفن فوق تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند شوند

National Museum, New Delhi

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *